Marketing en Promotiemateriaal

Zoekmachine optimalisatie

donderdag, 25-4-2019  

Wil je dat jouw website hoger komt te staan in Google of in andere zoekmachines? Dan komt zoekmachine optimalisatie van pas. Zoekmachine optimalisatie wordt ook wel Search Engine Optimization (SEO) genoemd in de vakjargon. Het wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat websites hoger ranken in zoekmachines. Lees meer op: linkbuildingspecialist.nl.

Waarom zoekmachine optimalisatie?

Waarom zou je zoekmachine optimalisatie willen toepassen op een website? Dit is een vraag dat mensen wel eens stellen als ze niet helemaal weten wat het inhoudt en hoe de online wereld zich vooruit beweegt. Tegenwoordig is Google (en andere zoekmachines ook) cruciaal in het aantrekken van bezoekers en leads. Het eerste wat mensen doen, is het zoeken in Google naar een bedrijf, dienst of product. Als je wilt dat al deze duizenden zoekers bij jouw bedrijf terechtkomen, moet je zoekmachine optimalisatie toepassen als je dit nog niet hebt gedaan. Een website komt niet zomaar hoog in Google te staan. Hier moet naartoe gewerkt worden en het is een proces dat nauwkeurig bewaakt en geoptimaliseerd moet worden. Gedrag van zoekers verandert nou eenmaal heel vaak. Zoekmachine optimalisatie richt zich op de ”gratis” resultaten in zoekmachines. Ook wel de organische resultaten genoemd. De organische resultaten beslaan het grootste deel van de ruimte op de resultatenpagina’s van zoekmachines. Je kunt ook je website optimaliseren via betaalde advertenties in Google, maar daar gaan we in dit artikel niet verder op in. Zoekmachine optimalisatie via de organische resultaten is een zeer effectieve, maar ook relatief goedkope oplossing voor de wat kleinere bedrijven. Als je geen grote investering wilt doen in online marketing, kun je beter eerst gaan voor de organische resultaten in zoekmachines.

Werkwijze zoekmachine optimalisatie

Oke, je hebt de keuze gemaakt en wilt dat je website geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. Als je deze beslissing eenmaal hebt genomen, welke stappen moet je dan ondernemen om daadwerkelijk hoger in Google te staan? Laat je niet verrassen als je na een paar dagen nog geen resultaten ziet, want zoekmachine optimalisatie is een continu proces dat continu geoptimaliseerd dient te worden. Daarom is het ook aan te raden om iemand in dienst te nemen die hier kennis van heeft en hier veel tijd aan kan besteden.

  • Je dient eerst een zoekwoord analyse te doen. Ook wel keyword research genoemd. Dit doe je door middel van een zoekwoord planner. Dit kun je doen in Google, die heeft een eigen zoekwoord planner waar gebruik van gemaakt kan worden. Er zijn ook alternatieven zoals Ubersuggest, Moz of bijvoorbeeld Keywordtool.io
  • Na je zoekwoorden onderzoek is content heel erg belangrijk. Dit zijn de teksten die op de website komen te staan. Dit kunnen blogs zijn, maar ook productbeschrijvingen of de diensten die je aanbiedt als bedrijf. Dit moet goed beschreven worden en probeer de zoekwoorden zo nauwkeurig mogelijk te implementeren in de content die je schrijft. De zoekwoord analyse dient dus als basis voor de content
  • Geef je afbeeldingen een alt-tekst. Afbeeldingen zijn ook belangrijk om vindbaar te zijn in Google
  • Lay-out van je website is ook belangrijk. Het gaat tegenwoordig niet meer alleen om zoekwoorden en teksten, maar ook om de lay-out en gebruiksvriendelijkheid van je website

Wij bieden een gratis SEO scan aan voor je website! Wil je hoger ranken in Google? Kijk dan eens wat wij voor je kunnen betekenen!

Lees meer…


Comments are closed.