Webdesign en Webdevelopment

Conversie optimalisatie is belangrijk

dinsdag, 17-4-2018  

Heb jij voor jouw bedrijf een webshop of een website? Dan is het absoluut aan te raden om eens aandacht te besteden aan conversie optimalisatie. Online aanwezig zijn is erg belangrijk, daar zal iedere ondernemer inmiddels wel van doordrongen zijn. Als je niet op het web te vinden bent, is de kans gewoon heel erg klein dat je spontaan nieuwe klanten binnen weet te halen. Maar wat veel ondernemers zich niet realiseren, is dat alleen het hebben van een site niet genoeg is. Je moet je ook bezig houden met zaken als conversie optimalisatie, search engine optimization en online marketing. Dit zijn allemaal manieren om ervoor te zorgen dat jij ook daadwerkelijk meer resultaten boekt vanuit je online activiteiten en dat is natuurlijk iets wat ieder bedrijf graag wil realiseren. Je wilt dat je goed vindbaar bent in de zoekresultaten van zoekmachines, je wilt jouw onderneming zo goed mogelijk bij je doelgroep onder de aandacht brengen en je hoopt ook zoveel mogelijk omzet te genereren via je website. Om dat laatste te bereiken, is conversie optimalisatie een van de zaken die je kunt ondernemen.

Conversie optimalisatie kan verschillende doelen hebben

Wat is nu precies het doel van conversie optimalisatie? Dat ligt er maar net aan wat voor soort bedrijf je hebt en wat jouw doel met je website is. Dit kan verschillend zijn, zoals:

  • het inschrijven voor je nieuwsbrief
  • het aanvragen van een offerte
  • het doen van een aankoop

Je moet jezelf dus eerst eens afvragen wat jouw doel met je site nu eigenlijk is en dat is natuurlijk ook afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt. Heb jij een bouwbedrijf, dan zul je met je webpagina vooral mensen willen informeren over de mogelijkheden die jij te bieden hebt en hen willen overhalen om een offerte bij jou op te vragen. Dat zal dan ook het doel zijn van de conversie optimalisatie. Heb jij een webwinkel? Dan is je doelstelling natuurlijk om zoveel mogelijk te verkopen via de webshop en je zult bezoekers dan ook willen stimuleren om een aankoop bij jou te doen. Organiseer jij evenementen? Dan zal je voornaamste doelstelling misschien zijn om mensen van jouw aanbod op de hoogte te houden via de nieuwsbrief, dus wil je hiervoor zoveel mogelijk inschrijvingen hebben. Zo is het dus afhankelijk van jouw eigen situatie wat er bereikt moet worden door middel van de conversie optimalisatie.

Schakel hulp van specialisten in

Nu kan het zo zijn dat jouw site niet op de juiste manier ingedeeld is om inderdaad te bereiken wat jij wilt bereiken en dat is dus waar conversie optimalisatie iets aan wil doen. Dit wordt gedaan door te achterhalen waar bezoekers van de pagina op vast lopen. Kunnen ze bijvoorbeeld gemakkelijk vinden waar zij zich in kunnen schrijven voor de nieuwsbrief? Of hoeveel stappen moeten zij doorlopen om daadwerkelijk de aankoop te kunnen doen? Als dit er teveel zijn, dan kunnen zij tijdens het aankoopproces zich nog weer gaan bedenken. Bij conversie optimalisatie wordt jouw site getest door een panel of door een specialist, afhankelijk van het soort test dat er uitgevoerd wordt. Hieruit zal duidelijk worden waarop bezoekers vastlopen en zo kan er dus achterhaalt worden wat er verbeterd moet worden om meer resultaat te behalen. De specialisten van Inventus beschikken over verschillende tools en testen om uit te kunnen vinden waar de bottleneck zit. Dit stelt hen in staat om te achterhalen wat het probleem is en hoe dit zo goed mogelijk opgelost kan worden. Hier gaan zij vervolgens mee aan de slag, zo kunnen zij als geen ander de conversie optimalisatie uitvoeren voor jou!


Comments are closed.